Thursday, 19 April 2012
Pelaburan Emas
PELABURAN EMAS AR-RAHNU
PELABURAN EMASBERDASARKAN SISTEM SYARIAH
MEMANGMENGUNTUNGKAN!!
PROGRAM AR RAHNU
2 skim pelaburan disediakan:-
(Contoh 100g emas)
(1)Simpanan sendiri :-
(i)Syarikat akan membayar hibah RM100setiap bulan kepada pelabur selama 6 bulan mengikut kontrak.
(ii)Para pelabur boleh renew kontraktersebut dan syarikat akan meneruskan pembayaran hibah. RM100 diperlukan bagisetiap renewal kontrak.
(2)Simpanan Ar-Rahnu di Bank Rakyat atauBank Agro(Pertanian):-
(i)Syarikat akan membayar hibah RM 300setiap bulan kepada para pelabur selama 6 bulan mengikut kontrak
(ii)Para pelabur boleh renew kontraktersebut dan syarikat akan meneruskan pembayaran hibah. RM100 diperlukan bagisetiap renewal kontrak.
BAGAIMANA PARAPELABUR MENDAPAT KEUNTUNGAN??
Simpanan Ar-Rahnudi Bank Rakyat atau Bank Agro(Pertanian)
Katakan hargaemas semasa adalah RM 102.11 per gram.
•Para pelabur membeli emas 999.9 iaitu100g mengikut harga semasa dari syarikat.
•Para pelabur membawa emas itu ke ArRahnu Bank Rakyat
•Kita tengok mereka uji-kita tengokmereka timbang
•Syarikat akan tambah lagi 200g emasuntuk disimpan bersama emas para pelabur.
•Selepas di uji dan di timbang, bankakan keluarkan Sijil Ar-Rahnu atas nama para pelabur.
•Para pelabur perlu cagarkan kesemuaemas tersebut dan sebanyak 65% wang gadaian itu diambil oleh syarikat untukmodal pusigan dan mengembangkan syarikat.
•Dengan ini, syarikat akan membayarkepada para pelabur sebanyak RM 300 sebulan selama 6 bulan.
•Selepas tamat kontrak (6 bulan), parapelabur boleh renew kontrak tersebut dan syarikat akan membayar RM 300 setiapbulan.
•Para pelabur boleh terus renewkontrak setiap kali kontrak tamat dan tiada tempoh maksimum.
•Para pelabur juga boleh menjual semulakepada syarikat setiap kali tamat tempoh kontrak dan para pelabur bolehmendapat keuntungan daripada jualan emas mengikut harga pasaran.
CONTOH PENGIRAANKEUNTUNGAN BERDASARKAN MODAL SENDIRI:
1)JADUAL KEUNTUNGAN:-
BERAT(g) SEBULAN 6 BULAN
1 X 100g------RM 300--------RM 1,800
2 X 100g------RM 600--------RM 3,600
3 X 100g------RM 900--------RM 5,400
4 X 100g------RM 1,200------RM 7,200
5 X 100g------RM 1,500------RM 9,000
6 X 100g------RM 1,800-----RM10,800
7 X 100g------RM 2,100-----RM12,600
8 X 100g------RM 2,400-----RM14,400
9 X 100g------RM 2,700-----RM16,200
10 X 100g-----RM 3,000-----RM18,000
Katakan hargaemas semasa adalah RM 102.11 per gram = RM 10,211.00
KeuntunganSetahun:
RM 300 X 12 BULAN = RM 3600.00
PeratusKeuntungan Setahun:
(RM 3,600 / RM10,211) X 100% = 35.26%
2) KEUNTUNGAN NILAI FIZIKAL SIMPANAN EMAS
Katakan belianemas pada 5/5/08 dan harga emas semasa adalah RM 102.11 per gram = RM 10,211.00
ara pelabur boleh membuat tuntutansetiap kali berlaku kenaikan harga pada nilai fizikal simpanan emas iaitu dipanggil redemption.
PERBANDINGANPELABURAN EMAS DAN LAIN-LAIN PELABURAN
JENISPELABURAN--KEUNTUNGAN(%)/TAHUN--CATATAN
FIXEDDEPOSIT----3 - 4-----TIADA RISIKO
TABUNG HAJI----3 - 5-----TIADA RISIKO
ASB--------------7- 9-------TIADA RISIKO
UNITAMANAH------------10 - 15--------------- RISIKO BOLEH DIURUSKAN
INTERNET----------------150 - 200------------ SANGAT BERISIKO TINGGI
BSKL---------------------200 – 400-----------RISIKO TINGGI
FOREX------TIADA HAD------ SANGAT BERISIKO TINGGI
EMAS------------35.26----------------TIADA RISIKO DAN 100 % JAMINAN MODALDIPULANGKAN
TIADA RISIKO
Setiap 100g emas yang andasimpan,syarikat akan memberi 200g emas untuk dicagarkan bersama 100g emasanda.Maka,keseluruhannya 300g.
Kesemua emas ini di atas nama anda, maka300g ini adalah milik para pelabur.
Sekiranya syarikat tidak dapat membayarcagaran tersebut kepada pihak bank, maka anda boleh ambil kesemua emastersebut.
100 % JAMINANMODAL DIPULANGKAN
Apabila para pelabur ingin menjualsemula emas mereka, maka syarikat akan membeli pada harga semasa sekiranyaharga semasa lebih tinggi daripada harga belian para pelabur.Atau syarikat akanmembeli pada harga belian anda sekiranya harga semasa lebih rendah dari hargabelian para pelabur.
BAGAIMANA SYARIKATMEMBUAT KEUNTUNGAN??
•Emas yang dibeli oleh syarikat daripengedar Asia (MKS) adalah lebih murah daripada harga semasa kerana beliandalam kuantiti yang banyak.
•Sebanyak 65% wang gadaian ataskeseluruhan emas akan dikeluarkan oleh Ar-Rahnu dan diambil oleh syarikat bagimodal pusingan dan pelaburan-pelaburan lain untuk memantapkan dan memajukanlagi syarikat.
PINJAMANDISEDIAKAN BAGI MEREKA YANG TIADA SIMPANAN UNTUK MEMBUAT SIMPANAN!!
Ansuran bulanan rendah dan boleh dibayarmenggunakan keuntungan (hibah).
CCRISS dan CTOS boleh memohon keranaanda pasti boleh bayar ansuran bulanan tersebut.(koperasi)
injaman sehingga 15 kali gaji.
Dokumen yang mudah
Tanpa cagaran dan penjamin
CONTOH PENGIRAANKEUNTUNGAN BERDASARKAN PINJAMAN PERIBADI:
JADUAL PEMBAYARANPINJAMAN DAN SIMPANAN EMAS AR-RAHNU:-
PINJAMAN---SIMPANANEMAS/---TEMPOH PINJAMAN---ANSURAN BULANAN---BAKI PINJAMAN---UNTUNG BERSIH
RM 15,000---RM10,211 - 100g-------120 BULAN------------RM 204---------------RM4,789--------------RM96
RM 30,000---RM20,422 - 200g-------120 BULAN------------RM 408---------------RM9,578-------------RM 192
RM 50,000---RM40,844 - 400g-------120 BULAN------------RM 680---------------RM9,156-------------RM 520
RM 100,000--RM 91,899 - 900g-------120BULAN------------RM 1,359-------------RM 8,101-------------RM 1341
-Faedah pinjamanadalah 6.3% setahun (BSN)
-Hibah/ untungdiberikan setiap bulan RM 300 bagi setiap 100g.
-------------------------------------------
Majlis Fatwa : Syarat-syarat Pelaburan Emas
Oleh
Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/parameter-pelaburan-emas
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Parameter Pelaburan Emas. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dr. Ashraf Md. Hashim dan Y. Bhg. Ustaz Lokmanulhakim bin Hussain daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA), Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan Parameter Pelaburan Emas seperti berikut:
Harga Belian (al-Thaman)
1. Harga belian (al-Thaman) hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad ketika sesi jual beli.
Barang Belian (al-Muthman)
2. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang wujud, dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual ketika berlangsungnya kontrak jual beli. Oleh itu, jual beli suatu yang tidak wujud secara fizikalnya dan juga jual beli suatu yang tidak dimiliki oleh pihak yang menjualnya adalah tidak sah.
3. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang boleh diserahkan kepada pembeli atau wakilnya. Jika barang belian tidak dapat diserahkan kepada pembeli, ataupun penjual mensyaratkan tidak menyerahnya kepada pembeli, maka akad tersebut tidak sah.
4. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang diketahui oleh kedua-dua pihak yang berakad ketika sesi jual beli. Ia boleh terlaksana melalui kaedah-kaedah di bawah:
i. Melihat sendiri barangan yang hendak dibeli ketika akad jual beli, atau sebelum akad jual beli dalam tempoh yang tidak menjejaskan sifat-sifatnya.
ii. Melihat sampel barangan yang hendak dijual beli. Ini biasanya berlaku semasa proses pemesanan sebelum akad dilaksanakan.
iii. Menentukan sifat-sifat dan kadar barang belian secara terperinci yang secara urufnya tidak menimbulkan pertikaian. Dalam konteks emas, penentuannya adalah dengan mengenalpasti tahap ketulenan emas samada mengikut standard lama berasaskan karat (seperti emas 24 karat), atau standard baru berasaskan peratusan (seperti emas 999). Penentuan sifat juga mestilah mencakupi bentuk emas, samada dalam bentuk syiling, wafer, jongkong dan sebagainya. Timbangan emas secara tepat juga adalah suatu yang disyaratkan dalam penentuan sifat emas.
Sighah
5. Sighah dalam jual beli adalah suatu yang menunjukkan kepada keredhaan kedua-dua pihak untuk memetrai kontrak jual beli. Ia boleh berlaku samada melalui pertuturan, atau suatu yang boleh mengambil hukum pertuturan seperti tulisan dan seumpamanya. Manakala jual beli secara Mu’ataah (serah-hulur) juga adalah dikira sebagai sighah yang muktabar oleh sebahagian fuqaha’.
6. Di dalam sighah jual beli tidak boleh dimasukkan unsur penempohan. Contohnya, seseorang mengatakan, ” Saya menjual barangan ini kepada kamu dengan harga RM100 untuk selama tempoh setahun”.
7. Ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya.
Syarat Khusus Jual Beli Emas Yang Bercirikan Item Ribawi
10. Oleh kerana emas dan wang adalah dua item ribawi yang mempunyai illah yang sama, maka syarat tambahan bagi transaksi pembelian atau penjualan emas mestilah memenuhi syarat berikut:
i. Berlaku taqabudh (penyerahan) antara kedua-dua item yang terlibat dalam transaksi sebelum kedua-dua pihak bertransaksi berpisah daripada majlis akad.
ii. Jual beli emas hendaklah dijalankan secara lani, dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan.
Syarat-syarat tersebut adalah khas bagi emas yang bercirikan item ribawi, seperti emas jongkong dan syiling emas. Syarat ini tidak termasuk barang perhiasan emas kerana ia telah terkeluar daripada illah ribawi.
Perincian taqabudh dan urusniaga lani adalah seperti berikut:
Syarat Pertama: Taqabudh
11. Taqabudh (penyerahan) hendaklah berlaku terhadap kedua-dua item jual beli iaitu harga dan juga barang belian (emas), dan ia hendaklah terlaksana sebelum kedua-dua pihak berpisah daripada majlis akad.
12. Penyerahan harga boleh dilakukan melalui kaedah-kaedah berikut:
a. Pembayaran secara tunai
b. Pembayaran secara cek yang diperakui (seperti banker’s cheque)
c. Pembayaran secara cek peribadi
d. Pembayaran secara kad debit
e. Pembayaran secara kad kredit
f. Pemindahan wang daripada akaun simpanan atau semasa.
Secara urufnya, kesemua bentuk bayaran di atas kecuali (c) adalah dianggap sebagai pembayaran tunai oleh penjual. Pembayaran melalui kad kredit masih lagi dianggap tunai kerana pihak penjual akan mendapatkan harga jualan secara penuh dari pihak yang mengeluarkan kad kredit tersebut. Hutang yang berlaku, jika ada, adalah di antara pemegang kad dengan pengeluar kad dan bukannya dengan penjual barangan.
Status tunai ini masih lagi diterima secara urufnya oleh penjual walaupun pada hakikatnya pihak penjual akan menerima secara fizikal atau dimasukkan ke dalam akaunnya beberapa hari selepas transaksi berlaku.
13. Penyerahan barang belian (emas) hendaklah berlaku secara penyerahan hakiki ataupun kaedah muktabar yang boleh menggantikan penyerahan hakiki. Penyerahan barang belian yang muktabar akan membawa kesan sama seperti penyerahan hakiki, iaitu:
a. Berpindah dhaman (tanggungjawab jaminan) daripada penjual kepada pembeli.
b. Kemampuan pembeli untuk mendapatkan barang beliannya pada bila-bila masa tanpa ada halangan.
14. Majlis akad di dalam transaksi jual beli boleh berlaku dengan pertemuan secara fizikal, ataupun secara maknawi. Contoh majlis akad secara maknawi ialah ijab dan qabul melalui telefon, sistem pesanan ringkas (sms), emel, faksimili dan lain-lain. Tetapi disyaratkan dalam semua bentuk majlis akad tersebut, hendaklah berlaku taqabudh ketika majlis akad, contohnya melalui penyerahan secara wakalah.
Perlu diberi perhatian bahawa majlis akad secara bertulis akan hanya bermula apabila ianya diterima oleh pihak yang berkontrak. Contohnya, pembeli menandatangani akad jual beli dan kemudian menghantarnya melalui pos kepada penjual. Selepas tiga hari, akad tersebut sampai ke tangan penjual. Maka majlis akad bermula pada waktu tersebut, jika pihak penjual bersetuju, maka akad tersebut perlu disempurnakan oleh penjual dengan menandatanganinya, dan barang belian hendaklah diserahkan kepada pembeli secara hakiki atau hukmi.
Syarat Kedua: Secara Lani
15. Transaksi jual beli emas hendaklah berlaku secara lani dan tidak boleh dimasuki sebarang unsur penangguhan, samada dalam penyerahan harga atau dalam penyerahan emas.
16. Penangguhan penyerahan harga yang tidak dibenarkan adalah meliputi pembelian secara hutang secara keseluruhannya atau pembelian secara bayaran ansuran.
17. Kelewatan penyerahan emas yang melebihi tempoh tiga hari selepas akad jual beli dimeterai adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Manakala bagi kelewatan penyerahan emas dalam tempoh kurang daripada tiga hari, Muzakarah mengambil maklum bahawa terdapat perbezaan pandangan ulama di dalam hal ini. Namun Muzakarah lebih cenderung untuk mengambil pakai pendapat yang tidak membenarkan berlakunya kelewatan walaupun tempohnya kurang daripada tiga hari. Dengan kata lain, penyerahan emas mestilah di lakukan di dalam majlis akad tanpa ada penangguhan. Ini adalah kerana di dalam urusniaga emas, kelewatan tiga hari bukanlah suatu uruf, berbeza dengan isu tukaran matawang asing.
Di dalam pertukaran mata wang asing, tempoh T+2 diperlukan kerana ianya melalui proses tertentu yang melibatkan tempoh masa bekerja yang berbeza antara negara, perpindahan wang elektronik, clearing house dan lain-lain lagi. Proses-proses yang disebutkan ini tidak terdapat di dalam perniagaan jual beli emas fizikal. Maka adalah tidak tepat untuk membuat qiyas ke atas proses pertukaran matawang asing.
Namun secara praktikal, pihak penjual akan menyerahkan emas selepas amaun bayaran yang dibuat melalui cek dan sebagainya dikreditkan ke dalam akaunnya. Proses ini biasanya akan mengambil masa tiga hari bekerja. Di dalam menangani tempoh antara penyerahan cek dan penerimaan emas, maka pihak penjual dan pembeli bolehlah mengambil pakai aturan berikut:
Pihak pembeli akan hanya membuat pesanan (order) kepada penjual dengan dinyatakan jenis dan berat emas yang ingin dibelinya. Pesanan ini akan disertai dengan pengiriman wang ke akaun penjual. Pada tahap ini, perkara berikut perlu diberi perhatian:
i. Pada peringkat ini, akad jual beli emas masih belum berlaku.
ii. Wang yang berada di dalam akaun penjual masih lagi bukan milik penjual tersebut. Ianya masih milik pembeli dan disimpan sebagai amanah oleh penjual. Di dalam hal ini, adalah lebih baik jika satu akaun khas yang bersifat amanah (trust account) dibuka oleh penjual.
iii. Emas masih lagi kekal menjadi milik penjual dan ia bertanggungjawab penuh ke atas emas milikannya itu.
iv. Di dalam peringkat ini, pembeli masih boleh membatalkan pesanan yang dibuat dan penjual hendaklah memulangkan wang kepada pembeli. Namun, jika berlaku kerugian sebenar disebabkan pembatalan tersebut, bolehlah dibuat syarat bahawa ia perlu ditanggung oleh pembeli. Contohnya, pembeli membuat pesanan 100gm emas 999 dengan harga RM20,000. Ketika ini, pihak penjual telah menyimpan emas tersebut dan tidak menjualkannya kepada pihak lain yang telah bersedia untuk membelinya. Selepas tiga hari, apabila penjual bersedia untuk membuat akad jual beli dan seterusnya menyerahkan emas tersebut kepada pembeli, pembeli membatalkan pesanannya. Pada hari tersebut harga emas telah jatuh kepada RM19,000. Dengan kata lain, penjual akan kerugian RM1,000 jika menjualnya kepada pihak lain. Di dalam hal ini, kerugian sebenar adalah sebanyak RM1000.
Apabila wang pesanan sudah diberi clearance oleh bank, maka akad jual beli perlu dilakukan. Wang di dalam trust account (jika ada) bolehlah dipindahkan ke akaun penjual dan emas hendaklah diserahkan kepada pembeli.
Akad Dan Unsur Sampingan
18. Penglibatan hibah dalam transaksi jual beli samada hibah dalam bentuk barangan ataupun wang tunai adalah dibenarkan jika mencukupi syarat-syarat hibah, dan tidak melibatkan unsur-unsur yang bercanggah dengan syarak. Perlu diberi perhatian bahawa hibah secara hakikatnya adalah akad sukarela dan ia bukanlah di dalam bentuk lazim. Dengan kata lain, jika janji hibah ini tidak ditunaikan oleh penjual, maka pembeli tidak boleh memaksanya memberi hibah tersebut.
19. Penglibatan wadiah dalam pelan pelaburan emas hendaklah menepati hukum hakam wadiah, yang antara lain ialah pegangan wadiah adalah berasaskan kepada Yad Amanah.
20. Seseorang yang membeli emas bebas mengendalikan (tasarruf) emasnya, termasuklah memberi pinjaman (qardh) kepada orang lain. Tetapi hendaklah memenuhi kriteria qardh yang dibenarkan syarak, yang antara lain tidak boleh membawa unsur faedah, tidak wujud unsur ”salaf wa bay” iaitu hutang yang diikat bersama dengan jual beli.
21. Seseorang yang membeli emas bebas mengendalikan (tasarruf) emasnya termasuk menjadikannya sebagai pajakan untuk wang secara hutang, selagi konsep al-Rahn yang digunakan adalah bertepatan dengan hukum syarak. Namun secara teorinya, perkara ini seharusnya tidak digalakkan kerana secara tidak langsung ia menggalakkan aktiviti berhutang di dalam keadaan yang tidak perlu.
22. Wa’d boleh dimasukkan dalam pelaburan emas, selagi mana ia adalah wa’d dari sebelah pihak dan bukannya muwa’adah dari kedua-dua belah pihak. Contoh aplikasi wa’d dalam konteks ini ialah membuat purchase order, iaitu pelanggan membuat perjanjian untuk membeli emas dengan harga tertentu. Perjanjian pembelian ini dinamakan ’kunci harga’. Sekiranya proses kunci harga adalah menyamai proses akad jual beli, ia tidak dibenarkan kerana akan berlaku penangguhan.
23. Transaksi jual beli hendaklah bebas daripada unsur-unsur riba, perjudian, gharar yang berlebihan, dan kezaliman. Jika sekiranya terdapat unsur-unsur tersebut, transaksi jual beli adalah dikira tidak memenuhi kriteria syarak.
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/parameter-pelaburan-emas
Sumber dipetik dari http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/1008-majlis-fatwa-syarat-halal-bagi-pelaburan-emas.html
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment